شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران با سخنرانی در مجمع بریکس خواستار تقویت ارتباطات شهرها و ملت‌ها شد

بریکس

همشهری آنلاین، زینب زینال‌زاده: ششمین مجمع بین‌المللی شهری کشورهای عضو بریکس به‌مدت ۲روز و با محوریت توسعه و ایجاد همکاری‌های شبکه‌ای در موضوعات مختلف با کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا در اکسپو سنتر روسیه برگزار شد.

هیأت مدیریت شهری تهران هم به ریاست مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری پایتخت در این مجمع شرکت کرد.

امضای تفاهمنامه دوجانبه میان تهران و مسکو در زمینه ترویج توسعه نوآورانه، برنامه‌ریزی شهری، محیط‌زیست، گردشگری و فرهنگ و میراث‌فرهنگی، دستاورد مهم این سفر بود؛ البته رئیس شورای شهر تهران با حضور در آیین افتتاحیه و ۲نشست «توسعه دیپلماسی پارلمانی» و «دستور کار اقلیمی» در آنجا سخنرانی کرد.

آیین افتتاحیه
سخنرانی رئیس پارلمان شهری با محوریت غزه
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در روز نخست مجمع بریکس با محوریت غزه، سخنرانی و بر ارتباطات مردمی و ارتباط ملت‌ها تأکید کرد.

ایستادن در کنار مردم بی‌دفاع غزه
در ابتدا خواستار تقویت همبستگی شهرهای کشورهای عضو این گروه هستم و از مدیران این شهرها می‌خواهم تا در کنار مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه فلسطین بایستند و از حقوق انسان‌های تحت ستم این منطقه دفاع کنند.


بیشتر شدن ارتباطات مردمی
همبستگی شهرها سبب بیشتر و نزدیک‌شدن ارتباطات مردمی بین کشورهای عضو می‌شود؛ بنابراین ایده‌آل است تا شهرهای عضو به طور به‌هم‌پیوسته و منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند. در این صورت مقاومت و سازندگی شهرها افزایش می‌یابد.

ارتباطات ملت‌ها در سایه ارتباطات شهرها
ارتباطات بین شهرها زمینه‌ساز ارتباطات ملت‌هاست؛ ازاین‌رو ارتباط میان انسان‌ها در کشورهای عضو بریکس را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چراکه ارتباطات مردمی بین کشورهای مجمع بریکس سبب افزایش تأثیرگذاری و موقعیت بریکس می‌شود.

تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی
تقویت ارتباطات می‌تواند روابط اقتصادی و سیاسی را تحکیم بخشد؛ به این معنا که ارتباطات شهرهای بزرگ بریکس می‌تواند رشته‌ پیوند اعضا را فراتر از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی توسعه بخشد و در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و عاطفی تقویت کند.


نشست توسعه دیپلماسی پارلمان‌ها
پاسخ به چالش‌های جهانی با تجربیات محلی
در ادامه این سفر، چمران با شرکت در نشست توسعه دیپلماسی پارلمان‌های شهری بریکس، درباره اثرگذاری پارلمان‌های شهری چنین صحبت کرد: چالش‌های جهانی مانند تغییرات اقلیمی، بحران‌های انسانی و نابرابری‌های اقتصادی، نیازمند پاسخ‌های مبتنی بر تجربیات محلی است. پارلمان‌های شهری با همکاری‌های بین‌المللی و تبادل دانش، می‌توانند راهکارهای مؤثری برای مواجهه با این مسائل به‌ویژه در زمینه‌های تأمین امنیت غذایی، آب، انرژی، تعاملات و همکاری‌های شهری ارائه دهند.

تجزیه‌وتحلیل نقش حیاتی پارلمان‌های شهری
مجمع بریکس، نقطه عطفی در تاریخ همکاری‌های بین‌المللی شهری است و فرصتی استثنایی را برای تجزیه‌وتحلیل و ارتقای نقش حیاتی پارلمان‌های شهری در عصر حاضر فراهم می‌کند. در چنین مناسباتی می‌توان با تبادل تجربیات، بررسی چالش‌ها و بهره‌برداری از ایده‌های نوین به راه‌حل‌های مؤثری برای مشکلات شهری دست ‌یافت.

پلتفرم استراتژیک
در دنیای پرشتاب امروز، به توسعه زیرساخت‌های پایدار، بهبود کیفیت زندگی شهری و ارتقای هماهنگی بین نهادهای دولتی و خصوصی نیاز است. این مجمع، به‌عنوان یک پلتفرم استراتژیک، فرصت‌های متعددی را برای بررسی این مسائل فراهم می‌آورد و می‌تواند به تقویت روابط میان شهرها و کشورهای عضو بریکس کمک کند.

آینده بهتر شهرها با اشتراک‌گذاری تجربیات
به‌عنوان بخشی از خانواده بریکس، ما همواره به‌دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانیم به‌طور مؤثرتر به توسعه شهری پایدار و جامع بپردازیم. این هدف تنها از طریق همکاری نزدیک و تبادل دانش و تجربیات ممکن است و با اشتراک‌گذاری تجارب می‌توان به یک آینده بهتر برای شهرها دست‌یافت.

تقویت دمکراسی محلی
پارلمان‌های شهری با فراهم‌آوری بسترهای مناسب برای مشارکت فعال و مؤثر شهروندان، به تقویت دمکراسی محلی و افزایش شفافیت کمک می‌کنند. این نهادها با ایجاد سازوکارهایی برای بیان نظرات و پیشنهادهای مردم، موجب تقویت حس تعلق و مسئولیت اجتماعی در جامعه می‌شوند. مشارکت مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری به ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری‌ها منجر می‌شود.

نشست دستور کار اقلیمی
از توسعه فضای سبز تا رونق حمل‌ونقل
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مجمع دستور کار اقلیمی بریکس به ایجاد همکاری میان شهرها و شناخت چالش‌ها و حل آنها تأکید کرد و به تشریح برخی از مشکلات تهران و راهکارهای ارائه‌شده پرداخت.

کاهش آلودگی هوا با افزایش بوستان‌ها
تهران در تمام سال ۳۰روز هوای پاک ندارد؛ برای برون‌رفت از این معضل نخستین کار افزایش بوستان‌ها و جلوگیری از انهدام بیشتر باغ‌ها و درختان است. اکنون ۲۵۰۶پارک در تهران وجود دارد و سرانه فضای سبز هم به ۱۷مترمربع رسیده است، اما هنوز توزیع فضای سبز متوازن نیست.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی
ازجمله اقدامات دیگر در کاهش آلودگی هوا، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش تردد با خودروهای شخصی است. در حال حاضر ۷۵درصد مردم در تهران از خودروی شخصی و ۲۵درصد از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. تلاش ما این است که با توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی این اعداد جابه‌جا شوند.

بهبود جمع‌آوری پسماند
در موضوع پسماند هم چالش‌هایی وجود دارد که با برنامه‌های جامع در این حوزه و ایجاد زباله‌سوزها می‌توان شاهد بهبود در وضعیت کنونی بود؛ چراکه باتوجه‌ به تولید روزانه ۶هزار تن زباله، جمع‌آوری و دفع آن به‌ویژه در محله‌های قدیمی سخت‌تر است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان تهران و مسکو
هیأت مدیریت شهری تهران به ریاست مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه شرکت در رویداد شهری بریکس و حضور در نشست‌های تخصصی که در تاریخ ششم و هفتم شهریور برگزار شد، تفاهم نامه‌ای در زمینه ترویج توسعه نوآورانه، برنامه‌ریزی شهری، محیط زیست، گردشگری و فرهنگ و میراث فرهنگی با وزیر دولت مسکو و رئیس دپارتمان اقتصاد خارجی و روابط بین الملل مسکو میان تهران و مسکو امضا کرد.

تهران- مسکو؛ یک ارتباط استراتژیک شهری

تهران- مسکو؛ یک ارتباط استراتژیک شهری

کد خبر 878373
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha